Implementarea sistemului de semaforizare cu buton la trecerile pentru pietoni semaforizate din municipiul Dej.

Denumire obiectiv propus a se realiza: Implementarea sistemului de semaforizare cu buton la trecerile pentru pietoni semaforizate din municipiul Dej.

Locație: trecerile pentru pietoni semaforizate din municipiul Dej și o parte din trecerile pentru pietoni nesemaforizate.

Propunere pentru implementarea  sistemului de semaforizare cu buton la trecerile pentru pietoni semaforizate din municipiul Dej din următoarele locații:

  • Trecerea de pietoni strada Ecaterina Teodoroiu
  • Trecerea de pietoni strada Regina Maria
  • Trecerea de pietoni strada Aurel Vlaicu

Acțiunea 1 : Montare  dispozitive de avertizare sonoră pentru persoanele cu deficiențe de vedere la cele 9 treceri de pietoni semaforizate din oraș.

Acțiunea 2: Ulterior implementării sistemului de semaforizare cu buton la trecerile de pietoni de mai sus  se va analiza  dacă  se impune semaforizarea  trecerilor de pietoni nesemaforizate din oraș unde se produce aglomerarea traficului sau iluminarea cu sistem de iluminare led  a celor mai importante treceri de pietoni nesemaforizate.

Beneficiari: cetățenii municipiului Dej.

Justificare:

  1. Introducere. În acest moment in municipiul Dej sunt 9 treceri pentru pietoni semaforizate automate. Timpul de trecere al pietonilor este aproximativ egal  indiferent de lățimea carosabilului. Timpul de trecere al autovehiculelor este intre 45 sec. și 60 sec.

Soluția propusă în prezentul proiect va conduce la următoarele avantaje:

  • reducerea timpilor de așteptare și a numărului de opriri
  • scăderea spre zero a numărului de accidente cu victime, pe trecerea de pietoni.
  • creșterea gradului de siguranță a pietonilor din zona.
  • eficacitate energetica crescuta.
  • raport beneficii/suma investita pozitiv.
  • creșterea siguranței circulației auto și pietonale
  • reducerea punctelor de conflict
  • fluenta mai mare a circulației auto
  • simplificarea relațiilor în intersecție
  • reducerea poluării chimice și sonore
  1. Avantajele proiectului
  2. Reducerea emisiilor de dioxid de carbon. În acest moment la trecerile de pietoni din oraș autovehiculele așteaptă in medie 15 secunde la fiecare minut.  La fiecare trecere de pietoni se aduna în medie 10 autovehicule. Acest lucru înseamnă 600 de autovehicule pe ora, respectiv 6000 în 10 ore. Hai sa înmulțim 6000 de autovehicule cu 15 secunde, cat staționează fiecare si ne da 90,000 secunde. Asta înseamnă undeva la 25 ore. Tradus in kilometri, ca sa determinam cantitatea de dioxid de carbon consumată înseamnă 1750 km. Asta aduce în atmosfera 0.3 tone de CO2. Înmulțind cu 365 zile înseamnă peste 1000 tone de dioxid de carbon in atmosfera Dejului pe an.
  3. Reducerea timpilor de așteptare pentru conducătorii auto. Cele 25 de ore prezentate mai sus înseamnă cumulat peste 1 an în trafic. Raportat la numărul de conducători auto din Dej – aproximativ 10.000 – rezultă ca fiecare șofer pierde în medie 60 minute pe an așteptând la treceri pentru pietoni. Dacă  implementăm proiectul de mai sus, având în vedere ca aproape jumătate din timpul in care este verde pentru pietoni nu traversează nimeni, plus ca in 10 secunde traversează pietonii angajați în traversare, neavând nevoie de 15 sau 20 secunde,  acest timp de așteptare se reduce cu peste 60%. Cred că fiecare cetățean al Dejului preferă să-și petreacă timpul într-un mod mai plăcut decât să aștepte la semafor când nu trece niciun pieton.

iii.      Siguranța pietonilor. Acest proiect presupune funcționarea semafoarelor in regim permanent între orele 06.00 – 22.00 mai puțin in weekend când vor intra în regimul galben intermitent la orele 00.00. În acest fel, mai ales seara,  daca un pieton dorește să se angajeze in traversare va apăsa butonul pentru traversare si va putea traversa în siguranță. Având în vedere că, în acest moment, unele semafoare intră in regimul galben intermitent la orele 16.00, din cauza slabei iluminări a unor treceri pentru pietoni,  precum si datorită mașinilor parcate uneori la 1 m de trecere, vizibilitatea șoferilor este redusă drastic. Dar semaforul se vede de la distanță, astfel pietonii traversând cu încredere.

Costuri:

Prețul acestor butoane variază între 100 si 500 de lei.

Totodată mai trebuie montate plăcuțe de avertizare, costul uneia fiind estimat la 100 lei.

Având în vedere că e necesara si automatizarea pentru corelarea timpilor de traversare (in principal in intersecția din zona liceului Andrei Mureșanu și cofetăria Lemnul Verde),  estimez un cost de 45.000 lei cu tot cu întreținerea acestora.

Până la concurența sumei de 100.000 lei pot fi iluminate suplimentar principalele treceri nesemaforizate pentru pietoni, precum și montarea a 1-2 semafoare cu buton la principalele treceri de pietoni nesemaforizate.

Dispozitive de avertizare acustică pentru persoanele cu deficiențe de vedere.

Buget total estimat: 150.000 lei.